210111

“Änglavakt” vill lösa tabun kring självmord

I lördags sågs änglar vandra runt på Stockholms gator. Initiativet var ett PR event som vi på Garbergs Malmö ligger bakom. Syftet var att nå ut med budskapet om den nya ungdomsserien Änglavakt.

Ungdomar går igenom mycket i vanliga fall, nu i pandemin är den psykiska hälsan ännu mer utsatt. Med våra änglar vill vi visa att du inte är ensam, säger Amanda Romare som skrivit manus till den nya ungdomsserien Änglavakt som börjar sändas på SVTPlay på måndag 11/1.

Änglavakt handlar om änglar som helar människor som vill ta sitt liv. Det högre syftet med serien är att öppna upp samtal kring självmord och psykisk ohälsa. Amanda Romare har använt sitt eget liv som underlag för serien.

– Fiktion har en unik förmåga att nå människor och spegla olika känslor. I Änglavakt har vi valt att ha med självmord, det är det som är änglarnas uppgift att sätta stopp för på jorden, men fokus ligger på kärlekshistorien, om svåra val och om att välja mellan sitt eget bästa eller det allmännas bästa.

– Vi tror att det är en bra väg att gå för att lösa upp tabun kring självmord och psykisk ohälsa. Det finns med som en del av livet, men är inte huvudfokus, fortsätter Amanda Romare.

Tillsammans med sina kollegor och familj – Pernilla Romare och Adina Romare – samt en referensgrupp med representanter från bland annat MIND, Suicide Zero och SPES (Suicid Prevention och Efterlevnadsstöd) hoppas Amanda Romare att serien Änglavakt kommer att inspirera människor att öppna upp sig kring ämnena, och att ge mod att våga stötta varandra.

Och Änglarnas utsträckta händer nådde fram till pressen. TT tog in nyheten och nu är den överallt, från Strömstads Tidning till Aftonbladet.

Serien finns att se på SVT Play från och med måndagen den 11:e januari.

210406

En tredjeplats i Resumé Designindex!

Vi kom på tredje plats i Resumé Designindex tillsammans med vår kund Zonnic. Vi har tagit fram en design som renderade i en vägd sexprocentig ökning i de fyra parametrarna, samma resultat som tvåan Candy King. Avgörandet ligger dock i att 56 procent, i jämförelse med Candy Kings 57, av respondenterna sa sig föredra den […]

210326

Guldäggsnominerade

Vi är otroligt stolta över vår nominering i Guldägget för “NK först med det senaste sedan 1902” för Nordiska kompaniet! Tillsammans med Stockholmskontoret blev det hela 5 nomineringar till Garbergs i årets Guldägget.

210115

Garbergs bland världens mest kreativa byråer

Enligt forumet Best Ads är Garbergs Sveriges mest kreativa byrå, och globalt hamnar byrån på en delad sjunde plats. Vi är rörda och väldigt stolta över detta! Läs hela listan här.

191021

Seminarie: Influencereffekten

I torsdags höll vår vår AD och sociala medie-expert, Lina Andersson ett seminarie om influencermarknadsföring. Hur ser trenderna ut, hur gör man ett riktigt lyckat samarbete och vilka fallgropar finns? Vi bjöd på en smarrig frukost och Lina delade med sig av sina spaningar och erfarenheter. Stort tack till alla som kom! Och ni som […]

190902

Seminarie: Kreativitetseffekten

I torsdags höll vår eminenta CD, och tillika Guldäggsordförande 2018, Malin von Werder ett seminarie om varför kreativitet är så bra (och inte bara något vi kreatörer tycker är kul). Vi bjöd både på tilltugg från Allerum, drinkar blandade med dryck från Kiviks musteri och bevis för hur kreativitet effektiviserar kommunikation. Stort tack till alla […]

190520

Lansering av effektivitetsprinciperna i Skåne

Frågan om kommunikationens affärseffekt är lika gammal som aktuell. Om du som byrå eller marknadschef inte kan förklara hur reklamen skapar affärsvärde kommer din budget att krympa. Hur orättvist det än må vara. Därför har KOMM tagit fram Effektprinciperna – åtta principer för hur man bör tänka kring, och arbeta med, kommunikationseffekt. KOMMs Effektkommitté under […]

181214

MECA – Changer of the Year

Vår kund Susanna Carlander Grafström på MECA har vunnit utmärkelsen Changer of the Year på Mekonomen Groups ledarkonferens. Att Susanna får denna fina titel internt visar på att vi gjort ett fantastiskt jobb ihop sedan samarbetet startade i februari. Tillsammans har vi gjort ett gediget strategiarbete med ny varumärkes- och kommunikationsplattform samt ett nytt kommunikationskoncept. […]

180716

Lunds Universitet till Garbergs Malmö

Ett skånskt akademiskt trefaldigt hurra utropades på byrån när vi vann upphandlingen om att bli fullservicebyrå för Lunds Universitet.

180518

Garbergs Köpenhamn

17-18 maj 2018 flyttade vi hela kontoret till Köpenhamn i hela två dagar. För att det är härligt med miljöombyte. För att det ger perspektiv. För att bli ännu bättre på det vi gör så fantastiskt bra. För att vi säljer värdeskapande kreativitet. Vi valde att kommunicera att vi blev Garbergs Köpenhamn. Med ny temporära logotyp […]

171213

Malin von Werder leder Guldägget 2018

Stoltheten på byrån över att vår CD och art director Malin von Werder blir huvudjuryordförande i Guldägget 2018. Malin har tre guldägg och fyra silverägg i bagaget. Dessutom har hon två gånger tidigare varit kategoriordförande i Guldägget och har suttit i juryn för bland annat Cannes Lions, Eurobest och Dubai Lynx. Hon hälsar: – Jag är […]

171201

SPINN FTW

För andra året i rad vann vi guld tillsammans med Landskrona stad i Spinn – Sveriges största PR-tävling. I hård konkurrens blev det vårt anti-mobbnings-initiativ KIDISH som vann med följande motivering: Den vinnande kampanjen löser på ett ambitiöst sätt ett problem nutidsvuxna brottas med. Nämligen att förstå vad barnen prata om på sociala medier. På så […]