210408

”Bra idéer har sin alldeles egna privata personlighet”

Ett år in i pandemin, där hemarbete präglat vardagen och fysiska möten ofta lyst med sin frånvaro, kan kreativiteten och inspirationen tryta. Vår kreativa chef Malin von Werder berättar om utmaningarna med kreativitet på distans och om karriärens bästa idé i en intervju i tidningen Resumé.

Vilken är ditt livs bästa idé?
– Oj, så svårt. Bra idéer har ju sin alldeles egna privata personlighet. Man kan ju tycka om en idé för att den är klockrent enkel, älska en idé där kärleken till hantverket gör jobbet, eller bara hatälska en idé för den galna processen den bidrog med, alla gråa hår och förlorade sömntimmar och slitet med att ta den dit den skulle. De blir ju som ens egna små barn, de som har ”det där”. Kanske min allra bästa idé (eller, bra idéer brukar ju inte härstamma från en person utan snarare ett gäng grymma människor) är en från byrålådan? Det innebar att jag och David Birde skulle bila från Malmö till Amsterdam i en folkabuss och överraska Angus Young med en Doro-mobil när han fyllde 60. Den blev inte av så nog om den. En som blev av och som jag tycker mycket om är en av mina allra första. Min och Björn Rietz kampanj för Thomson Travels. Då vi bara filmade plågade britter i ösregn som längtade till solen. Det var modigt på den tiden och vann ett gäng fina priser internationellt. En idé som lärde mig mycket.

Hela intervjun finns i sin helhet här.

210520

Tre Silverägg i årets Guldägget!

I går var det äntligen dags för årets Guldäggsgala. Guldägget, som är det mest prestigefyllda priset i svenska reklambranschen, bedömer årets bästa kommunikationsinsatser utifrån kriterierna Idéhöjd, Tydlighet, Relevans, Hantverk och Omdöme. Och i år vann vi på Garbergs tre Silverägg! För Ramboll och kampanjen ”Happy commuter”, för Nordiska kompaniet och “NK först med det senaste […]

210406

En tredjeplats i Resumé Designindex!

Vi kom på tredje plats i Resumé Designindex tillsammans med vår kund Zonnic. Vi har tagit fram en design som renderade i en vägd sexprocentig ökning i de fyra parametrarna, samma resultat som tvåan Candy King. Avgörandet ligger dock i att 56 procent, i jämförelse med Candy Kings 57, av respondenterna sa sig föredra den […]

210326

Guldäggsnominerade

Vi är otroligt stolta över vår nominering i Guldägget för “NK först med det senaste sedan 1902” för Nordiska kompaniet! Tillsammans med Stockholmskontoret blev det hela 5 nomineringar till Garbergs i årets Guldägget.

210115

Garbergs bland världens mest kreativa byråer

Enligt forumet Best Ads är Garbergs Sveriges mest kreativa byrå, och globalt hamnar byrån på en delad sjunde plats. Vi är rörda och väldigt stolta över detta! Läs hela listan här.

191021

Seminarie: Influencereffekten

I torsdags höll vår vår AD och sociala medie-expert, Lina Andersson ett seminarie om influencermarknadsföring. Hur ser trenderna ut, hur gör man ett riktigt lyckat samarbete och vilka fallgropar finns? Vi bjöd på en smarrig frukost och Lina delade med sig av sina spaningar och erfarenheter. Stort tack till alla som kom! Och ni som […]

190902

Seminarie: Kreativitetseffekten

I torsdags höll vår eminenta CD, och tillika Guldäggsordförande 2018, Malin von Werder ett seminarie om varför kreativitet är så bra (och inte bara något vi kreatörer tycker är kul). Vi bjöd både på tilltugg från Allerum, drinkar blandade med dryck från Kiviks musteri och bevis för hur kreativitet effektiviserar kommunikation. Stort tack till alla […]

190520

Lansering av effektivitetsprinciperna i Skåne

Frågan om kommunikationens affärseffekt är lika gammal som aktuell. Om du som byrå eller marknadschef inte kan förklara hur reklamen skapar affärsvärde kommer din budget att krympa. Hur orättvist det än må vara. Därför har KOMM tagit fram Effektprinciperna – åtta principer för hur man bör tänka kring, och arbeta med, kommunikationseffekt. KOMMs Effektkommitté under […]

181214

MECA – Changer of the Year

Vår kund Susanna Carlander Grafström på MECA har vunnit utmärkelsen Changer of the Year på Mekonomen Groups ledarkonferens. Att Susanna får denna fina titel internt visar på att vi gjort ett fantastiskt jobb ihop sedan samarbetet startade i februari. Tillsammans har vi gjort ett gediget strategiarbete med ny varumärkes- och kommunikationsplattform samt ett nytt kommunikationskoncept. […]

180716

Lunds Universitet till Garbergs Malmö

Ett skånskt akademiskt trefaldigt hurra utropades på byrån när vi vann upphandlingen om att bli fullservicebyrå för Lunds Universitet.

180518

Garbergs Köpenhamn

17-18 maj 2018 flyttade vi hela kontoret till Köpenhamn i hela två dagar. För att det är härligt med miljöombyte. För att det ger perspektiv. För att bli ännu bättre på det vi gör så fantastiskt bra. För att vi säljer värdeskapande kreativitet. Vi valde att kommunicera att vi blev Garbergs Köpenhamn. Med ny temporära logotyp […]

171213

Malin von Werder leder Guldägget 2018

Stoltheten på byrån över att vår CD och art director Malin von Werder blir huvudjuryordförande i Guldägget 2018. Malin har tre guldägg och fyra silverägg i bagaget. Dessutom har hon två gånger tidigare varit kategoriordförande i Guldägget och har suttit i juryn för bland annat Cannes Lions, Eurobest och Dubai Lynx. Hon hälsar: – Jag är […]

171201

SPINN FTW

För andra året i rad vann vi guld tillsammans med Landskrona stad i Spinn – Sveriges största PR-tävling. I hård konkurrens blev det vårt anti-mobbnings-initiativ KIDISH som vann med följande motivering: Den vinnande kampanjen löser på ett ambitiöst sätt ett problem nutidsvuxna brottas med. Nämligen att förstå vad barnen prata om på sociala medier. På så […]