210111

“Änglavakt” vill lösa tabun kring självmord

I lördags sågs änglar vandra runt på Stockholms gator. Initiativet var ett PR event som vi på Garbergs Malmö ligger bakom. Syftet var att nå ut med budskapet om den nya ungdomsserien Änglavakt. Ungdomar går igenom mycket i vanliga fall, nu i pandemin är den psykiska hälsan ännu mer utsatt. Med våra änglar vill vi […]

201229

So long. Auf Wiedersehen. Goodbye.

Nu säger vi hejdå till 2020. Det har milt sagt varit en prövning och vi på Garbergs Malmö är ödmjukt tacksamma för våra kunders förtroende. Vi har kunnat jobba på som vanligt och inte behövt permittera eller ta emot annat statligt stöd i dessa tider. Det lovar gott inför 2021. Men som Lisa Ekdahl sjunger, […]

Barn och cancer hör inte ihop.

Vi på Garbergs samarbetar med Barncancerfonden och för oss är årets julklapp alltid ett bidrag till deras arbete med att dela på barn och cancer. Från oss alla till er alla, en riktigt god jul. 

201217

Därför misstänkliggörs kreativitet

I sin sista krönika för året reflekterar Malin von Werder över vad som gör en kreatör till en bra reklamkreatör och hur det kommer sig att kreativitet ofta misstänkliggörs. Dessutom ställer hon sig frågan varför så många talangfulla reklamkreatörer lämnar branschen för att skapa egna plattformar. Du hittar hela Malins krönika i Resumé Insikt här.

201118

Lästips!

Logga in på Resumé Insikt och läs vår CD Malin von Werders senaste krönika. Om den eventuellt mäktigaste mannen på jorden inte behöver hålla sig till sanningen – alls – behöver egentligen någon göra det då? Och varför då? Frågor vår CD Malin alltså ställer i sin senaste krönika för Resumé Insikt. Och vår andra […]

201102

Nytt koncept för President Brie

Oh la la! Vi har tagit fram ett nytt koncept för President Brie – En liten bit av Frankrike. Njut av filmen som just nu går på en skärm nära dig och njut av en bit brie till. Bon apetit!

200918

Influencer marketing, problematiska banners och zoomabroad

Malin von Werder är återkommande krönikör på Resumé Insikt. I sin senaste krönika levererar hon en trestegsraket. Hon funderar på lyckade influencer-samarbeten, de nya siffrorna över svenskarnas reklamtrötthet – och hur vi kan dra nytta av vad vi lärt oss av att ha digital disciplin. Du hittar hela hennes krönika här.

200915

Bildoktorn är tillbaka

Eller rättare sagt Bilpsykologen! Nu rullar MECAs nya filmer i en social mediekanal nära dig. Kolla in Bilpsykologen här och lös dina bilbekymmer på en MECA-verkstad nära dig.

200914

FIBER nominerad i Svenska Designpriset!

Vi är superglada och stolta över vår nominering i Svenska Designpriset för Kiviks nya dryck FIBER! Vi och Kiviks Musteri är nominerade i kategorin “Identitet Förpackning Dryck NY”. Den 21/1 2021 är det prisutdelning på Berns.

200904

Håll aldrig avstånd från historien

Vi har fått förtroendet att jobba med marknadsföringen av Landskrona Foto i dessa tider. Temat för årets festival sattes långt innan Corona-pandemin men ”The Architecture of Memory” handlar bland annat om att minnet har en stor roll i skapandet av verkligheten. Vårt kollektiva minne är viktigt för att återberätta det som verkligen har hänt. Inte […]

200706

Out of office

Tänk. När det här första halvåret av 2020 startade så hade vi inte en aning. Världen vändes upp och ner och orden out of office fick en helt ny innebörd. Men just nu i denna stund känns det nästan som vanligt. Vi går på semester och tackar våra älskade kunder och leverantör för allt. Allt […]

200616

Den viktigaste parametern för kreativitetens framtid saknas i ekvationen

Det finns en formel för effektiv kommunikation, men den formeln är ofullständig. Resumé Insikts krönikör Malin von Werder adderar ett lager hon tror kommer att bli avgörande för den som vill nå morgondagens konsumenter. Malin är återkommande krönikör på Resumé, du hittar hela hennes krönika här.

200602

Två Silverägg i årets Guldägget!

I fredags var det äntligen dags för årets Guldäggsgala, första gången som ett helt digitalt evenemang. Guldägget, som är det mest prestigefyllda priset i svenska reklambranschen, bedömer årets bästa kommunikationsinsatser utifrån kriterierna Idéhöjd, Tydlighet, Relevans, Hantverk och Omdöme. Och i år vann vi på Garbergs två Silverägg! Dels för Barncancerfonden och kampanjen Barn och cancer […]

210520

Tre Silverägg i årets Guldägget!

I går var det äntligen dags för årets Guldäggsgala. Guldägget, som är det mest prestigefyllda priset i svenska reklambranschen, bedömer årets bästa kommunikationsinsatser utifrån kriterierna Idéhöjd, Tydlighet, Relevans, Hantverk och Omdöme. Och i år vann vi på Garbergs tre Silverägg! För Ramboll och kampanjen ”Happy commuter”, för Nordiska kompaniet och “NK först med det senaste […]

210406

En tredjeplats i Resumé Designindex!

Vi kom på tredje plats i Resumé Designindex tillsammans med vår kund Zonnic. Vi har tagit fram en design som renderade i en vägd sexprocentig ökning i de fyra parametrarna, samma resultat som tvåan Candy King. Avgörandet ligger dock i att 56 procent, i jämförelse med Candy Kings 57, av respondenterna sa sig föredra den […]

210326

Guldäggsnominerade

Vi är otroligt stolta över vår nominering i Guldägget för “NK först med det senaste sedan 1902” för Nordiska kompaniet! Tillsammans med Stockholmskontoret blev det hela 5 nomineringar till Garbergs i årets Guldägget.

210115

Garbergs bland världens mest kreativa byråer

Enligt forumet Best Ads är Garbergs Sveriges mest kreativa byrå, och globalt hamnar byrån på en delad sjunde plats. Vi är rörda och väldigt stolta över detta! Läs hela listan här.

191021

Seminarie: Influencereffekten

I torsdags höll vår vår AD och sociala medie-expert, Lina Andersson ett seminarie om influencermarknadsföring. Hur ser trenderna ut, hur gör man ett riktigt lyckat samarbete och vilka fallgropar finns? Vi bjöd på en smarrig frukost och Lina delade med sig av sina spaningar och erfarenheter. Stort tack till alla som kom! Och ni som […]

190902

Seminarie: Kreativitetseffekten

I torsdags höll vår eminenta CD, och tillika Guldäggsordförande 2018, Malin von Werder ett seminarie om varför kreativitet är så bra (och inte bara något vi kreatörer tycker är kul). Vi bjöd både på tilltugg från Allerum, drinkar blandade med dryck från Kiviks musteri och bevis för hur kreativitet effektiviserar kommunikation. Stort tack till alla […]

190520

Lansering av effektivitetsprinciperna i Skåne

Frågan om kommunikationens affärseffekt är lika gammal som aktuell. Om du som byrå eller marknadschef inte kan förklara hur reklamen skapar affärsvärde kommer din budget att krympa. Hur orättvist det än må vara. Därför har KOMM tagit fram Effektprinciperna – åtta principer för hur man bör tänka kring, och arbeta med, kommunikationseffekt. KOMMs Effektkommitté under […]

181214

MECA – Changer of the Year

Vår kund Susanna Carlander Grafström på MECA har vunnit utmärkelsen Changer of the Year på Mekonomen Groups ledarkonferens. Att Susanna får denna fina titel internt visar på att vi gjort ett fantastiskt jobb ihop sedan samarbetet startade i februari. Tillsammans har vi gjort ett gediget strategiarbete med ny varumärkes- och kommunikationsplattform samt ett nytt kommunikationskoncept. […]

180716

Lunds Universitet till Garbergs Malmö

Ett skånskt akademiskt trefaldigt hurra utropades på byrån när vi vann upphandlingen om att bli fullservicebyrå för Lunds Universitet.

180518

Garbergs Köpenhamn

17-18 maj 2018 flyttade vi hela kontoret till Köpenhamn i hela två dagar. För att det är härligt med miljöombyte. För att det ger perspektiv. För att bli ännu bättre på det vi gör så fantastiskt bra. För att vi säljer värdeskapande kreativitet. Vi valde att kommunicera att vi blev Garbergs Köpenhamn. Med ny temporära logotyp […]

171213

Malin von Werder leder Guldägget 2018

Stoltheten på byrån över att vår CD och art director Malin von Werder blir huvudjuryordförande i Guldägget 2018. Malin har tre guldägg och fyra silverägg i bagaget. Dessutom har hon två gånger tidigare varit kategoriordförande i Guldägget och har suttit i juryn för bland annat Cannes Lions, Eurobest och Dubai Lynx. Hon hälsar: – Jag är […]

171201

SPINN FTW

För andra året i rad vann vi guld tillsammans med Landskrona stad i Spinn – Sveriges största PR-tävling. I hård konkurrens blev det vårt anti-mobbnings-initiativ KIDISH som vann med följande motivering: Den vinnande kampanjen löser på ett ambitiöst sätt ett problem nutidsvuxna brottas med. Nämligen att förstå vad barnen prata om på sociala medier. På så […]